بررسی خودروهای 180 تا 200 میلیون تومان - کارشناسی خودرو ایمن ران رفتن به محتوای اصلی
مرکز تماس: فلکه دوم صادقیه | دفتر مرکزی: مرکز نوآوری دانشگاه شریف دانلود اپ ایمن ران
خودروهای 180 تا 200 میلیون تومان
3.1/5 - (104 امتیاز)

اگر شما هم قصد خرید خودرو در این محدوده قیمت خودروهای 180 تا 200 میلیون تومان را دارید و گزینه مورد نظر شما خودروی صفر کیلومتر باشد کار سختی نخواهید داشت. خودروهای صفر کیلومتر این رده قیمت تعدد چندانی ندارند و محل مقایسه را باید در خودروهای سدان جستجو کرد.

خودروهای 180 تا 200 میلیون تومان

مقایسه خودروهای 180 تا 200 میلیون تومان ( صفر )

در این خصوص دو گزینه سوناتا و پژو 508 را مورد بررسی قرار میدهیم.

پژو 508 یک سدان خانوادگی بزرگ است که برای نخستین بار، در اواخر سال 2010 میلادی و در نمایشگاه خودروی پاریس به نمایش درآمد. این خودرو جانشین مدل 407 به شمار می‌آید ولی از لحاظ ابعادی از آن بزرگ‌تر بوده و از این جنبه خاص، مدل 607 را هم پشت سر نهاده است. این خودرو با ظاهر تهاجمی و جوان پسند آمده است که بر عکس 407 ماندگار شود.

اما هیوندای که زمانی به خاطر طراحی خوش فرم محصولاتش نظیر آزرا و سوناتا YF توانسته بود به فروش خوبی در ایران و سایر نقاط جهان دست یابد، به نوعی دچار روزمرگی شده و ظاهر محصولاتش کمی تکراری و خسته کننده گردیده است. البته هیوندای هم این مسئله را درک نموده و در نسل جدید هیوندای سوناتا و دیگر محصولات این شرکت تغییر شگرف را بوجود آورده که با طراحی های فعلی این شرکت کاملا متفاوت است.

لذا در خصوص مقایسه این دو خودرو از نظر طراحی باید گفت پژو 508 دارای ظاهری اسپرت تر و جوان پسند تر است که بدلیل تازه وارد بودن حس خاص بودن را در ذهن تداعی خواهد کرد در صورتی که سوناتا LF کمی تکراری شده است.

از نظر زیبایی کابین هر دو خودرو کاملا قابل قبول و در یک سطح قرار دارد و تا حدودی انتخاب میان این دو گزینه کاملا به سیلقه خریداران باز خواهد گشت ولی بطور کل هر دو خودرو انتظارات را برآورده خواهند ساخت. همچنین هر دو گزینه مورد نظر از  امکاناتی رفاهی مناسبی برخودار هستند.

در بخش فنی پژو با موتوری1.6 لیتری کم مصرف، مجهز به سیستم پرخوران و میزان گشتاور مناسب تمام شاخصه های لازم برای پیشی گرفتن از موتور حجیم سوناتا را دارد. سوناتا با موتور 2.4 لیتری فقط مقدار ناچیزی در قدرت خروجی قویتر ظاهر شده است که با توجه به حجم موتور بسیار بیشتر کاملا منطقی است.

در نهایت باید گفت که فاتح این نبرد فرانسوی–کره ای با کمی اغماض پژو 508 خواهد بود. این خودرو تازه وارد به بازار ایران به واسطه خدمات فنی هم تراز با سوناتا و پشتیانی و گارانتی 5 ساله دغدغه ای نیز در این خصوص نخواهد داشت. بدیهی است با توجه به عرضه محدود این خودرو در بازار هیچ دغدغه ای در این زمینه احساس نمیشود لذا به عنوان گزینه ای مطلوب میتوان تلقی کرد.

اما تنها شاسی بلند صفر کیلومتر این رده قیمت خودروهای 180 تا 200 میلیون تومان اسپورتیج 2017 است. این خودرو بدون شک یکی از برترین کراس اوور های شهری در رنج قیمتی خود است. کیا اسپورتیج از همان سری اول به دنبال جذب مخاطبین جوانی بود که به خودرو های شاسی بلند و اسپرت تمایل دارند، نسل جدید این کره ای تبار نیز هدف نیاکانش را پی گرفته و بیش از پیش جذاب تر و اسپرت تر شده است. کیا در طراحی نسخه 2017 اسپورتیج خود دست به دگرگونی عظیمی زده و اوج هنر خود را در این کراس اوور اسپرت شهری به نمایش گذاشته است.

رقیب اصلی این خودرو هم وطنی اش هیوندای توسان 2017 است که از قدیم الایام رقابت تنگاتنگی با یکدیگر داشته اند. اسپورتیج با ظاهر جدید و فیس لیفت شده اش بیش از پیش جذاب تر شده و به سادگی نمی توان از ظاهرش گذشت. طراحی جذاب ، جسور و اسپرت ، امنیت بالا ، سواری نرم ، کابین کم صدا و هندلینگ عالی شاخصه های مثبت این خودروست. اما هزینه نگهداری بالا و قیمت نسبتا بالا و آپشن های نسبتا پایین در مدل های پایین عواملی هستند که در بلند مدت ارزش خرید این خودرو را پایین می آورد. این خودرو در صورتی متواند گزینه اول شما باشد که صفر کیلومتر بودن خودرو شاخصه اصلی خرید شما باشد.

وارد خودروهای دست دوم که میشوید تنوع قابل توجهی از خودروها قابل مشاهده است.

مقایسه خودروهای 180 تا 200 میلیون تومان ( کارکرده )

کیا اپتیما و تویوتا کمری هیبرید دو گزینه جدی در رده قیمت خودروهای 180 تا 200 میلیون تومان هستند.

کمری هیبرید از نظر ظاهر تفاوت چندانی با نسخه ساده این خودرو ندارد. آنچه که مشخص است تویوتا مرغوبیت محصولات خود را بیشتر با کیفیت ساخت و دوام به خریداران اثبات می‌کند و به اندازه کره‌ای‌ها روی آپشن‌ها و امکانات تمرکز ندارد. اما کمری ایکس‌وی50 هیبرید، آن هم در نسخه تیپ ایکس‌ال‌ای که یکی از فول‌ترین رده‌های این خودرو محسوب می‌شود، مجموعه نسبتا مطلوبی از آپشنها را عرضه کرده و اما نسبت به نسل‌های گذشته، موارد بهتر و کامل‌تری را پیش روی خریداران قرار می‌دهد. مشخصا چنین امکاناتی نسبت به رقیب کره‌ای در جایگاهی پایین‌تر قرار می‌گیرد و نمیتوان مزیتی از این بابت نسیت به این خودرو قائل شد. امکانات رفاهی مناسب و سطح آپشن‌های بالا از مهم‌ترین مشخصه‌هایی هستند که کاراکتر محصولات کره‌ای را تشکیل می‌دهند. نسل جدید کیا اپتیما با کد شناسایی جِی‌اف که با طراحی داخلی بسیار جدید در بازار حضور دارد، از خودروهای خانوادگی مجهز به امکانات رفاهی بسیار خوب محسوب می‌شود.

تفاوت اصلی این دو خودرو را باید در محرکه کاملا متفاوت آنها جستجو کرد. اپتیما جِی‌اف با پیشرانه بنزینی تنفس طبیعی و در واقع همان حالت عادی خودروهای مرسوم در بازار حضور دارد، اما تویوتا از یک سیستم محرکه هیبرید استفاده میکند. لفظ هیبرید (Hybrid) به طور کلی به خودرو یا هر وسیله دیگری که بتواند از چند منبع انرژی برای کار کردن استفاده کند یا چند کاربری متفاوت داشته باشد، اطلاق می‌شود. خودروهای هیبریدی برای حرکت از یک منبع سوختی (بنزین یا گازوئیل) به همراه یک یا چند پیشرانه الکتریکی بهره می‌برند. این موضوع مزیت بالایی برای خودرو از نظر مصرف سوخت و شروع پرشتاب دارد و این مورد در رابطه با کمری نیز صادق است. لذا اپتیما هیچ شانسی از این نظر ندارد. اما باید توجه داشت با توجه به تازگی ورود این دسته از خودروها به بازار کشور نباید انتظار رُند بودن خدمات پس از فروششان در حد یک خودروی مجهز به پیشرانه درون‌سوز عادی را داشت.

باید گفت تصمیم با شماست. خرید تویوتا با مشخصه های فنی جدید و با توجه به عرضه اخیر آن به بازار یک چالش جدی به دنبال خواهد داشت. لذا خرید آن را توصیه نمیکنیم. این در حالی است که اپتیما کاملا جا افتاده و چالشهای فنی را از سر گذرانده است.

تویوتا Rav4، هیوندای توسان، هیوندای سانتافه، ب ام و X1 18 و میتسوبیشی اوتلندر شاسی بلندهای این رده قیمت هستند.

ابتدا با آلمانی معروف بی ام و آغاز میکنیم.

X1 کوچکترین شاسی بلند ب ام و بوده که البته ابعاد جمع جور و طراحی نسبتا جذاب آن، طرفداران بیشتری را نسبت به مدل X3 به سمت خود جذب کرده است و در میان خانم‏ها محبوبیت ویژه‏ای دارد. سواری این مدل نسبتا نرم و دلپذیر بوده اما فضای کابین آن، خصوصا در ردیف عقب، اندکی محدود و کوچک است. سطح تجهیزات و امکانات رفاهی این مدل نسبت به سری 3 پایین تر بوده و در مدل‏های پایه چندان رضایت‏بخش نیست. پیشرانه این خودرو در حدی نیست که با خودرو های 2 لیتری دیگر رقابت کند، بنابراین در صورت انتخاب این مدل، بهتر است از رقابت با خودروهای آسیایی و کره‌ای هم کلاس صرف نظر کنید.

در بازار داخلی، X1 به عنوان یک SUV سایز کوچک و درون‌شهری با رقبای شناخته شده‌ای همچون هیوندای IX35، نیسان قشقایی و رنو کلئوس رودررو است که هر سه در حدود یکصد میلیون تومان از این ب ام و نه چندان خوش قیافه، ارزان‌تر هستند. از سوی دیگر کمبود امکانات رفاهی استاندارد بر روی مدل‌های پایه‌ای که توسط پرشیا خودرو به کشورمان وارده شده‌اند و هزینه بسیار بالای تعمیر و نگهداری خودروهای آلمانی در ایران، از جمله دیگر عواملی هستند که منجر به برتری نسبی سایر رقبا نسبت به این خودرو میشوند.

هیوندای سانتافه یک کره ای با کیفیت است که طراحی خارجی و داخلی جذابی دارد و بازار فروش ماشین  هم در نمونه های صفر کیلومتر و کارکرده هر دو بسیار خوب است .علاوه بر این قیمت ماشین رقابتی است و با توجه به اینکه در بازار جا افتاده است برای ماشین رقیب یعنی میتسوبیشی اوتلندر رقیب و ماشین جدی و سر سختی به حساب میاید. ایراد اصلی را باید در محرکه سانتافه جستجو کرد.محرکه این خودرو در سربالایی ها چندان قدرتمند نیست و مصرف سوخت نسبتا بالایی دارد. اما میتسوبیشی اوتلندر ماشین کامل، مدرن، زیبا ، قدرتمند، چالاک، خانوادگی، چند منظوره و … میباشد که از همه لحاظ از هیوندای سانتافه یک پله بالاتر  میباشد و در مقایسه فنی دو ماشین هیوندای سانتافه در برابر میتسوبیشی اوتلندر ضعف هایی که در تصمیم گیری و نتیجه بسیار تاثیر گذار هستند را از خود نشان میدهد. اما این تمام ماجرا نیست. سانتافه با حصور پرفروش خود در بازار ایران توانسته اعتماد مشتریان را به خود جلب و بازار فروش بسیار مناسبی را دست و پا کند. لذا باید از دیدگاه بازار سانتافه را خودرویی به مراتب مطمئن تر معرفی کرد که حکم پول نقد را برای شما خواهد داشت.

برای مقایسه در مورد تویوتا و سانتافه باید گفت هر دو خودرو در یک رنج قیمت قرار گرفته اند با وجود اینکه ترمزهای تویوتا با اینکه قدرت قابل قبولی را ارائه می دهند اما برای ایستادن در سرعت های بالا نسبت به رقبای خود مسافت بیشتری را طلب می کند، TOYOTA RAV4 (تویوتا راوو4 2016) در سیکل ترکیبی حدود 9 لیتر در 100 کیلومتر بنزین می سوزاند، که در عمل به 11 لیتر هم می رسد که در حد میانگین کلاس خود می باشد. صرف نظر از قیمت بالا و خشکی سواری، موارد مثبتی مانند کیفیت مونتاژ مطلوب، امکانات ایمنی خوب و تسلط راننده به محیط اطراف نظر شما را جلب می کند که البته به علت ارزش خرید بالاتر سانتافه و نکات مثبت بیشترش و قیمت مناسب تر میدان رقابت را به آن واگذار میکند.

لذا اگر شاخصهای اصلی شما جاداری فضای داخلی، جذاب بودن طراحی داخلی و خارجی، تجهیزات و امکانات سخاوتمندانه، ارگونومی مناسب کابین، سانروف بزرگ و کار آمد، کیفیت خوب متریال استفاده شده در خودرو، رانندگی در سکوت و لذت بردن از هماهنگی لازم پیشرانه و گیربکس است هیوندای سانتافه گزینه مناسبی به شمار می رود.

در بررسی هیوندای سانتافه و هیوندای توسان، ما توسان را توصیه می کنیم مگر اینکه واقعا به فضای بیشتر و سه ردیف صندلی سانتافه نیاز داشته باشید، توسان دارای مصرف سوخت بهتر, نمرات تست تصادف بهتر, وسایل و آپشن های بیشتر و تجربه ی سواری بهتری می باشد. برعکس ذهنیت قبلی، این توسان است که سیستم هشدار خروج از لاین فعلی, هشدار برخورد از جلو, ترمز خودکار، چراغ های جلوی LED و چراغ های جلوی هوشمند را ارائه می کند.

در نهایت باید گفت توسان رتبه یک خرید پیشنهادی ما، سانتافه رتبه دوم و در رده بعدی باید اوتلندر را به عنوان گزینه مطلوب معرفی کرد.

اما دی اس یک خودروی خاص است، با آنکه DS”” برند نوینی در خانواده لوکس‌ها محسوب می‌شود ولی از پشتوانه قوی فنی و مهندسی‌سیتروئن برخوردار است و به همین سبب نیز، طی چند سال اخیر، موفقیت شایان توجهی را در بازارهای اروپایی و آسیایی از آن خود نموده است.

این برند در سال 2014 میلادی، جز ده برند لوکس پرفروش در بازار چین بود. خصوصیات فنی و تکنیکی پیشرفته DS 5، مورد تأکید اکثر کارشناسان خودرویی در دنیا قرار گرفته است و عمده سایت‌های معروف خودرو، هندلینگ خوب و سواری راحت آن را ستوده‌اند.

طرح این خودرو را می‌توان کاملاً خاص و ویژه دانست و شاید همین امر، از نقاط قوت آن به‌حساب آید زیرا که هر چه باشد، منحصربه‌فرد بودن یک طرح از مطالبات اصلی خریداران یک خودروی لوکس است. در جای‌جای کابین این خودرو، ترکیب آلومینیم برس خورده به همراه فلز، باسلیقه هر چه تمام‌تر و مونتاژی مثال‌زدنی صورت پذیرفته است و در گوشه دیگری از کابین هم یک ساعت آنالوگ با مارکی مشهور خودنمایی می‌کند. لذا DS 5 هم به‌عنوان یکی از محصولات جدید این شرکت، هیچ نوع کم و کسری خاصی نسبت به دیگر همتایان لوکس خود ندارد و حتی در برخی از ویژگی‌های ظاهری و داخلی، از آن‌ها نیز برتر است، اما در ایران، این خودرو و نیز برند DS راه دشواری را پیش رو دارند تا بلکه بتوانند به توفیق درخوری دست یابند.

نخستین معضل هم در این میان، به موانع ذهنی مربوط می‌شود. بنا به دلایل عدیده اقتصادی، تاریخی و…. لوکس سواران ایرانی کماکان برندهای ژرمنی را برای خرید ترجیح می‌دهند و با طیب خاطر هم حاضرند که صدها میلیون تومان را به پایشان هزینه کنند ولی در مواجه با دیگر لوکس‌های اروپایی، ژاپنی و کره‌ای و …. با احتیاط بیشتری برخورد می‌کنند و حتی برند قدری همچون لکسس نیز، به‌رغم تمامی شایستگی‌ها، نتوانسته است بر این جو فائق آید. در این میان،DS هم به‌عنوان برندی ناشناخته باید تلاش مضاعفی را صورت دهد تا قلوب مشتریان ایرانی را فتح نماید.