بررسی خودروهای 140 تا 160 میلیون تومان - کارشناسی خودرو ایمن ران رفتن به محتوای اصلی
مرکز تماس: فلکه دوم صادقیه | دفتر مرکزی: مرکز نوآوری دانشگاه شریف دانلود اپ ایمن ران
خودروهای 140 تا 160 میلیون تومان
5/5 - (1 امتیاز)

نکته ای که در خودروهای 140 تا 160 میلیون تومان مشاهده میشود به روز بودن خودروهای صفر کیلومتر است. کار مقایسه و بررسی خودروهای صفر کیلومتر سخت به نظر نمیرسد.

مقایسه خودروهای 140 تا 160 میلیون تومان ( صفر )

تنها خودروی شاسی بلند صفر کیلومتر این رده خودروهای 140 تا 160 میلیون تومان، سانگ یانگ کوراندو است، خودرویی با اصالت کره ای که تولید کننده آن سعی کرده از سال 2013 به بعد اقدام به انقلابی در طراحی داخل و خارجی نموده  و تلاش کرده که طراحی خودروهای تولیدی خود را همسو با بازار جهانی و رقبای داخلی خود مانند کیا و هیوندای نماید. علیرغم امکانات رفاهی زیاد، با روشن کردن موتور این خودرو صدای زیادی در داخل اتاق به گوش میرسد که از نقاط ضعف این خودرو می باشد. با فشردن پدال گاز خودروبه کندی شتاب می گیرد ولی پس از اندکی به شتاب دلخواه می رسد.

قدرت این خودرو برای سر بالایی خیلی مناسب به نظر نمی رسد زیرا در صورتی که 5 سرنشین به همراه بار بر خودرو سوار شوند در سربالایهای شدید شتاب و سرعت خودرو نیاز های راننده را از یک شاسی بلند برآورده نمی کند. این خودرو دارای فضای بار مناسب ، اتاق جادار ، امکانات رفاهی زیاد و چهره زیبا بر خودار می باشد . ولی باید به خاطر داشت که نباید از این خودرو کارایی درحد یک شاسی بلند با قابلیت افرود انتظار داشت. همچنین بازار محصولات سانگ یانگ در بازار دست دوم زیاد مطلوب نیست و با خرید آن وارد یک چالش فروش در کوتاه مدت خواهید شد.

در بین خودروهای سدان باید گفت النترا در مقابل سراتو حرفی برای گفتن ندارد. هیوندای النترا، سدان زیبای کره ایی که در نبود سراتو بی تردید میتوانست اول باشد. این کره ایی (هیوندای النترا) با فروش بالای خود بازار پر رونقی را برای خود دست و پا کرده است. اما سراتو با مواردی چون امکانات رفاهی بالاتر، توان و بازدهی مناسب پیشرانه و ابعاد بزرگتر و جادارتر  از رقیب خود پیشی گرفته و میتواند به عنوان گزینه بهتر از النترا معرفی نمود.

تیپ XSE از تویوتا کرولا ۲۰۱۷ گرانفیمت ترین نمونه این خودرو به حساب می‌آید. از نقاط قوت خودروی تویوتا کرولا ۲۰۱۷ می‌توان به صندلی‌های جادار بخش عقب برای افراد بزرگسال، مصرف پایین، امکانات ایمنی بالا و مدرن حتی در مدل‌ پایه و استاندارد و رانندگی و سواری نرم اشاره نمود. نقاط ضعف تویوتا کرولا مدل سال ۲۰۱۷ نیز شامل مواردی مانند شتابگیری کند و کیفیت پایین تر مواد اولیه در ساخت پایین نسبت به سایر رقبا می‌گردد. علیرغم تغییرات بسیار در مدل 2017، اما با این وجود هنوز هم موتور رانندگی با کرولا 2017 در اتوبان کماکان ناامید کننده است.

فرمان خودرو هنوز اطلاعات درستی از مسیر به راننده منتقل نکرده و گیج احساس می شود، بدتر اینکه هنگام سبقت موتور واکنش مناسبی از خود نشان نداده و ممکن است راننده از تصمیم خود منصرف کند! باید گفت تویوتا با طراحی خاص خود مشتریان بالقوه ای دارد که شاید با اعتماد به برند قوی آن اقدام به خرید این خودرو میکنند. حتی در فول ترین نسخه نیز قیمت کرولا چندان بالا نیست، اما با قیمت مورد نظر کرولا وارد محدوه ای می شود که گزینه های بهتری در دسترس هستند.

کرولا برای سالیان سال نقش پر فروش ترین تویوتای موجود در ایران را بازی می کرد، اما این خودرو اخیرا عنوانش را به مدل هیبریدی تویوتا پریوس داده است. پریوس، پرفروش‌ترین خودروی هیبریدی جهان و از پرفروش‌ترین برند خودرویی جهان است که سابقه‌‌ی فروش بیش از 7/3 میلیون دستگاه از مدل‌های مختلف خود را در ۲۰ سال اخیر به همراه دارد. مدلی از پریوس که هم‌اکنون به ایران وارد شده است، نسل چهارم این خودرو محسوب می‌شود که از ترکیب قوای محرکه‌ی پیشرانه‌ی بنزینی و موتور الکتریکی در چرخ‌های جلو بهره می‌برد و این عاملی است که باعث شده تا مصرف سوخت در این خودرو به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر بسته به نوع رانندگی در جاده یا شهر، تنها ۲.۹ تا ۴.۷ باشد.

پریوس به هنگام شروع حرکت، تا رسیدن به سرعت ۴۵ کیلومتر بر ساعت به موتور الکتریکی متکی است و تقریبا هیچ بنزینی مصرف نمی‌کند؛ در شتاب‌گیری و سرعت‌های بالای ۴۵ کیلومتر بر ساعت، موتور بنزینی وارد عمل می‌شود. در بررسی کابین خودرو نیز باید گفت داخل کابین این خودرو هم مانند طراحی بیرون آن عجیب است، قسمت خالی بالای فرمان و نبود نشان‌دهنده‌های دور موتور و سرعت، گیج‌کننده و کمی ناخوشایند به نظر میرسد. تمامی امکانات رفاهی خودروهای دیگر این رده را داراست  و حتی از نمایش اطلاعات روی شیشه نیز بهره میبرد. از نظر سطح ایمنی دارای ۵ ستاره از موسسه استاندارد ایمنی خودروی اروپا میباشد. در نهایت میتوان گفت پریوس خودرویی با فناوری روز و ارزش خرید نسبتا بالا در بلند مدت در قیاس با سایر گزینه هاست که با توجه به طراحی کابین و ظاهر آن میتواند برای گروه خاصی از کاربران که علاقه مند فناوری های روز هستند جذاب باشد.

سوناتا یکی از موفق ترین پروژه های شرکت کره ای هیونداست. هیوندای سوناتا LF فول با رادار و امکانات و آپشن های بیشتري از مدل سوناتا YF دارد. این خودرو بین نمای ظاهری و درونی از هماهنگی خاصی برخوردار است. این خودرو به علت سیمای خوب ، قیمت مناسب ، خدمات پس از فروش راضی کننده و بازار خرید و فروش عالی ارزش خریدش بالاتری دارد و باید رتبه یک ارزش خرید را به آن داد.

رتبه دوم خرید را باید به تویوتا پریوس داد. خودرویی که 5 سال گارانتی خودرو و 7 سال گارانتی باتری و تجهیزات الکتریکی را دارد و در بلند مدت بعنوان یک گزینه خاص، اقتصادی و قابل اطمینان مطرح است.

کیا سراتو 2000 هیچ شانسی در مقابل سوناتا ندارد، لذا باید به عنوان رتبه سوم خرید در نظر گرفت.

تنها کراس اوور صفر کیلومتر این رده نیسان جوک با ظاهر غیر عادی آن است و برخلاف ظاهر عجیب خود دارای طرفدارن و علاقه مندان خاص خود است. این خودرو توسط مرکز طراحی نیسان در لندن طراحی شده و در مرکز طراحی نیسان واقع در ژاپن، تغییراتی بر روی آن اعمال شده است. در یک توصیف کوتاه باید گفت نیسان جوک یک کراس اوور جمع و جور شهری با روحی اسپرت و مسابقه ای و مخصوص جوانان می باشد. نکات مثبت آن طراحی متمایز، جایگیری عالی در صندلی های جلو، موتور پر شتاب و متناسب با راندمان عالی، مصرف سوخت بهینه، قیمت مقرون به صرفه و نکات منفی آن را باید در صندلی های عقب کوچک، استفاده زیاد از پلاستیک در فضای داخلی، سواری خشک که چندان قابل توجه نیست. خرید این خودرو صرفا در صورت علاقه و ترجیح صرفا خودروی صفر کیلومتر توصیه میگردد.

با فاصله گرفتن از خودروهای نو وارد خودروهای دست دوم میشویم که برابر روال معمول تنوع قابل ملاحظه ای دارند.

مقایسه خودروهای 140 تا 160 میلیون تومان ( کارکرده )

علیرغم تنوع قابل ملاحظه در میان سدان های کارکرده، به جز چند خودرو نمیتوان ارزش بالای خرید برای سایر گزینه ها قائل شد؛ دلیل این موضوع را باید در عمر بالا و هزینه های بالای نگهداری این خودروها جستجو کرد که منجر به ریسک بالایی در زمینه خرید آنها میشود.

در این زمینه باید تویوتا پریوس، تویوتا کرولا XLI، تویوتا کمری، کیا اپتیما، کیا سراتو 2000، هیوندای سوناتا، هیوندای النترا 2000، هیوندای i40، نیسان تی ینا (داخلی)، هوندا آکورد مطرح ترین گزینه های این رده هستند.

با توجه به امکان خرید صفر کیلومتر خودروهایی مانند تویوتا پریوس، کیا سراتو 2000 و هیوندای سوناتا و النترا توصیه میشود وارد بحث خودروهای دست دوم این خودروها نشوید. در توضیح باید گفت دست دوم این خودروها حداکثر 10 درصد با خودروی صفر کیلومتر آن اختلاف قیمت دارند که با توجه به ریسک خودروهای دست دوم و عیوب پنهان احتمالی آنها خریدشان توصیه نمیگردد. البته این در شرایطی است که مشکل بودجه نداشته باشید و تفاوت قیمت 10 تا 20 میلیون مشکلی برای شما ایجاد نکند. اما در غیر اینصورت با دقت و کارشناسی مناسب اقدام به خرید کنید و به حرف صرفا نمایندگی ها اکتفا نکنید.

در خصوص هیوندای i40 باید گفت که این خودرو برای اروپا طراحی شده و بزرگترین مزیتش هم موتور دیزلی بوده که بیشتر با حال و هوای اروپا سازگار است و در کشور ما که سوخت چالش جدی نیست چندان مهم نخواهد بود. همچنین در اولین مواجهه با این خودرو احتمالا آن را النترا اشتباه خواهید گرفت. اگر قرار باشد که از لحاظ ظاهری این خودرو را با سوناتا مقایسه کنیم، یقینا i40 شایسته این پیروزی است، اما این تمام ماجرا نیست. برادر بزرگ‌تر یعنی سوناتا، کابین بزرگ‌تر و بهتری را به سرنشینان ارایه می‌دهد، همچنین سواری و رانندگی در این اتومبیل نسبت به i40 راحت‌تر و جذاب‌تر است. سوناتا به جهت تعمیر و نگهداری بهتری که نسبت به i40 دارد می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد. از طرفی گزینه ای شناخته شده است که توانسته سهم بازار بسیاری در ایران بدست آورد و مزیت بازار بالاتری نسبت به رقیب دارد.

در مقایسه سوناتا و هوندا آکورد نیز مواردی قابل توجه است. ظاهر و فضای داخلی هیوندای سوناتا بسیار زیباتر از هوندا و به عبارتی با ذائقه ایرانی سازگارتر است. در بخش فنی هوندا مصرف سوخت کمتری نسبت به سوناتا نشان میدهد؛ از حق که نگذریم مشخصه های فنی هوندا بسیار نزدیک به سوناتا و در مواردی بهتر است اما این موضوع فاکتوری نیست که بتواند سوناتا را گرفتار کند. در این محدود بودجه سوناتا را میتوان بصورت صفر کیلومتر خریداری کرد، همچنین این خودرو بازار فروش دست دوم خوبی هم با توجه به برند آشناتر خود برای مصرف کننده ایرانی دارد. لذا باید سوناتا را گزینه بهتر و مطلوب تری دانست.

در مقایسه خودروهای تویوتا کرولا و کمری با گزینه های کره ای باید گفت کمری دارای عمر بیشتری است لذا عملا از لحاظ گارانتی در شرایط چالشی قرار دارد. این خودرو یکی از خودرو های محبوب و پرفروش شرکت تویوتا بوده اما به عقیده بسیاری (که ما نیز با آن موافقیم) طراحی جدید این خودرو هیچ گاه نتوانسته شکوه و ابهت طراحی 2008 آن را تکرار کند. موضوعی که کرولا را نیز در مقایسه با کره ای های هم رده اش در تنگنا قرار داده است. علیرغم اینکه تویوتا برند مطمئن تری در سالهای گذشته بوده و از کیفیت مونتاژ بهتری برخوردار بوده اما نباید فراموش کرد که کره ای در سالهای گذشته پیشرفت بسیاری در این خصوص کرده و این خلا را کاملا پوشش داده اند و نمیتوان از این بابت مزیتی به تویوتا قائل بود. اما در نهایت باید گفت مه این بازار است که خرید خودرویی را توجیه پذیر میکند بخصوص برای یازار ایران که این موضوع تشدیدتر است و در مورد دو خودروی کره ای سوناتا وکیا اپتیما باید گفت که دارای گارانتی بیشتر هستند و همچنین داشتن سواری بهتر و قیمت مناسب تر و چهره زیباتر در مقایسه با  تویوتا کمری می باشند و به همین جهت هم می باشد که اپتیما و سوناتا نسبت به تویوتا گزینه بهتری می باشد.

تنها گزینه قابل بحث تویوتا را باید پریوس دانست که در بخش خودروهای صفر کیلومتر به آن پرداخته شد.

در نهایت از کره ای های این رده قیمت باید کیا اپتیما و هیوندای سوناتا دارای وضعیت بهتری هستند و رتبه یک ارزش خرید را باید به سوناتای صفر کیلومتر داد و با تفاوت جزئی باید اپتیما گزینه دوم خرید معرفی کرد. در ادامه میتوان پریوس صفر کیلومتر را گزینه ژاپنی قابل توجه و در رتبه بالاتری نسبت به هموطن های دیگرش دانست. در مورد خودروهای دیگر ضمن لحاظ توضیحات ارائه شده در مقایسه آنها، باید گفت که این خودروها از لحاظ فنی بسیار نزدیک به گزینه های معرفی شده هستند مام خرید آنها در بازار ایران شما را گرفتار خواهند کرد.

خودروهای شاسی بلند این رده شامل کیا اسپورتیج، هیوندای ix35، هیوندای سانتافه، میتسوبیشی اوتلندر، میتسوبیشی ASX، رنو کولیوس و ام جی GS هستند.

در مقایسه گزینه فرانسوی با کولیوس با هیوندای ix35 به طور خلاصه میتوان گفت این خودرو برابر اکثر خودروهای فرانسوی حرفی از بابت مشخصات ظاهری و طراحی کابین در مقایسه با هیوندای ندارد. اتفاقی که در اکثر موارد مشهود است. کولیوس در شتاب‌گیری اولیه و استارت حرکت، سریع‌تر عمل می‌کند و در واقع به نظر می‌رسد که ix35 کمی تاخیر را چاشنی کار خود می‌کند اما در شتاب‌گیری ثانویه و زمانی که به افزایش ناگهانی سرعت احتیاج دارید (مثلا ‌‌هنگام سبقت‌گیری)، گیربکس 6 دنده ix35 تیز‌تر و کارآمدتر عمل می‌کند و این‌طور می‌توان گفت که عملکرد گیربکس CVT کولیوس، گاهی کسل‌کننده است، مگر اینکه آن را در حالت تیپ ترونیک قرار داده و به صورت دستی تعویض کنید.

هر دو خودرو از نظر تجهیزات و امکانات رفاهی، راضی‌کننده هستند و از جمله تجهیزات مشترک آنها می‌توان به سیستم استارت و ورود بدون کلید، تنظیم برقی صندلی راننده، گرم‌کن صندلی‌های جلو، پوشش چرم صندلی‌ها، تهویه مطبوع اتوماتیک دو‌نقطه‌ای، نمایشگر مرکزی، قابلیت اتصال USB و AUX، بلوتوث، کول باکس، سقف پانورامیک، پرده شیشه‌های جانبی عقب، کروز کنترل و همچنین سنسورهای پارک اشاره کرد. ضمن اینکه کولیوس، تجهیزاتی مانند سیستم صوتی BOSE، سیستم هشدار نقطه کور، ترمز پارک الکترونیکی و همچنین سیستم روشن‌شدن چراغ‌ها به وسیله ریموت کنترل را نیز داراست و ix35 هم در حالت فول آپشن، دارای سیستم تهویه صندلی‌های جلو، گرم‌کن صندلی‌های عقب، شیشه‌های دودی و دوربین دید عقب است.

در حال حاضر، هیوندای ix35 بازار دست دوم بهتری دارد و البته به گفته مالکان، قیمت لوازم یدکی آن نیز نسبت به رنو کمتر است لذا باید هیوندای را گزینه بهتری معرفی کرد.

در مقایسه با ام جی هم باید گفت هیوندای ix35 خودرویی است که دو نسل خود را در بازار ایران تجربه می‌کند. در سوی دیگر ام‌جی GS یک تازه وارد است که هنوز نتوانسته در بازار خود را جا کند. توسان از موتوری پر‌حجم‌تر برخوردار است، اما ام‌جی به لطف داشتن توربو شارژ قدرت بیشتری تولید کرده و البته در شتاب‌گیری نیز موفق‌تر است، از نظر امکانات هر دو خودرو در سطح بالایی قرار دارند. ظاهر هر دو خودرو جذاب بوده و درون کابین نیز کیفیتی قابل قبول دارند. این در حالی است که بازار دست دوم و صفر کیلومتر توسان بهتر از ام‌جی بوده و خدمات پس از فروش گسترده این خودرو نیز در این پر‌فروش بودن بی‌تاثیر نبوده است. توسان در این سال‌ها نشان داده که خودرویی کم‌استهلاک است و دردسر زیادی برای دارندگانش ایجاد نمی‌کند، اما مهر چینی بودن بر پیشانی ام‌جی خورده هر چند از معدود چینی‌های باکیفیت بازار به حساب می‌آید. قیمت بالای این خودرو نیز مزید بر علت شده تا آنطور که باید نتواند در بازار موفق باشد. لذا ارزش خرید هیوندای بسیار بالاتر از ام جی خواهد بود.

میتوبیشی ASX یک خودروی با کیفیت است. اگر سیستم فنی و قطعات ASX را یک‌به‌بک باز کنید متوجه عبارت MADE in Japan روی همه آن‌ها خواهید شد. تمامی تجهیزات و قطعات الکترونیکی این خودرو توسط شرکت Mitsubishi Electronics ساخته شده‌اند و شاید تنها قطعه غیر ژاپنی آن واحد کنترل الکتریکی سیستم هندزفری بلوتوث باشد که توسط شرکتی فرانسوی به تولید می‌رسد! موتور قوی تر هیوندای، ظاهر جذاب تر و امکانات رفاهی کاملتر آن در قیاس با میتسوبیشی و مهمتر از همه بازار دست دوم بهتر هیوندای عواملی است که خرید آن را در اولویت بالاتری قرار میدهد.

شاید چالش اصلی را باید بین کیا اسپورتیج، هیوندای ix35، هیوندای سانتافه و میتسوبیشی اوتلندر دید.

در مقایسه دو کره ای اسپورتیج و ix35 باید گفت این نسل از کیا اسپورتیج که فروش بالایی را تجربه کرده است فقط و فقط مدیون ظاهر جذابش است. طراحی داخل کابین کیا اسپرتیج بر عکس ظاهر بیرونی اش معمولی ، ساده و نسبتا قدیمی بوده که در آن از قطعات پلاستیک سخت بسیار استفاده شده است. به طور کلی مزایای هیوندای Ix35 نسبت به اسپورتیج را در استفاده از موتور های GDI ،عملکرد بهتر گیربکس در هیوندای، ایزولاسیون بهتر کابین، سواری نرم تر در مقایسه با اسپورتیج، ترمز های ایمن تر، وزن سبک تر و مصرف سوخت ایده آل تر باید دید.

هیوندای سانتافه را میتوان موفق ترین و پر فروش ترین شاسی بلند بازار کشورمان دانست و یکی از بهترین انتخاب ها در میان ماشین های شاسی بلند های بازار است که تاکنون تقریبا بدون رقیبی جدی در بازار ماشین های وارداتی کشورمان به فروش رفته است

هیوندای سانتافه یک کره ای با کیفیت است که طراحی خارجی و داخلی جذابی دارد و بازار فروش ماشین  هم در نمونه های صفر کیلومتر و کارکرده هر دو بسیار خوب است .علاوه بر این قیمت ماشین رقابتی است و با توجه به اینکه در بازار جا افتاده است برای ماشین رقیب یعنی میتسوبیشی اوتلندر رقیب و ماشین جدی و سر سختی به حساب میاید. ایراد اصلی را باید در محرکه سانتافه جستجو کرد.محرکه این خودرو در سربالایی ها چندان قدرتمند نیست و مصرف سوخت نسبتا بالایی دارد. اما میتسوبیشی اوتلندر ماشین کامل، مدرن، زیبا ، قدرتمند، چالاک، خانوادگی، چند منظوره و … میباشد که از همه لحاظ از هیوندای سانتافه یک پله بالاتر  میباشد و در مقایسه فنی دو ماشین هیوندای سانتافه در برابر میتسوبیشی اوتلندر ضعف هایی که در تصمیم گیری و نتیجه بسیار تاثیر گذار هستند را از خود نشان میدهد. اما این تمام ماجرا نیست. سانتافه با حصور پرفروش خود در بازار ایران توانسته اعتماد مشتریان را به خود جلب و بازار فروش بسیار مناسبی را دست و پا کند. لذا باید از دیدگاه بازار سانتافه را خودرویی به مراتب مطمئن تر معرفی کرد که حکم پول نقد را برای شما خواهد داشت.

لذا باید در رده سدان های حجیم سانتافه را رتبه یک و اوتلندر را گزینه دوم خرید معرفی کرد. اما اگر به فضای کمتری نیاز دارید باید گفت هیوندای ix35 خودروی اقتصادی تری است که از اقبال خوبی در بازار نیز برخوردار است و اگر به ظاهر جذاب و اسپرت تر می اندیشید کیا اسپورتیج گزینه مطلوب تری خواهد بود.

تنها هاچ بک این رده قیمت آلفا رومئو جولیا میباشد. این خودرو همانند ظاهر خاص آن مخاطبان خاصی نیز دارد. علیرغم اینکه خرید یک خودروی هاچ بک با این حجم و بودجه چندان منطقی به نظر نمیرسد. اما به علاقه مندان این خودرو توصیه میگردد که از آن فاصله بگیرند، زیرا هزینه های نگهداری بالای آن در نهایت شما را مجبور خواهد کرد تا با ضرر قابل توجه از این خودرو دل بکنید.