بررسی خودروهای 160 تا 180 میلیون تومان - کارشناسی خودرو ایمن ران رفتن به محتوای اصلی
مرکز تماس: فلکه دوم صادقیه | دفتر مرکزی: مرکز نوآوری دانشگاه شریف دانلود اپ ایمن ران
خودروهای 160 تا 180 میلیون تومان
3.7/5 - (14 امتیاز)

اگر بودجه شما در محدوده خودروهای 160 تا 180 میلیون تومان باشد کار سختی برای انتخاب خودروی صفر کیلومتر نخواهید داشت. در اکثر کلاس های خودرو تنها یک گزینه وجود دارد که خود محل تردید میباشد.

خودروهای 160 تا 180 میلیون تومان

مقایسه خودروهای 160 تا 180 میلیون تومان ( صفر )

دو خودروی نو شاسی بلند در رده خودروهای 160 تا 180 میلیون تومان مشاهد میشود. میتوبیشی ASX یک خودروی با کیفیت است. اگر سیستم فنی و قطعات ASX را یک‌به‌بک باز کنید متوجه عبارت MADE in Japan روی همه آن‌ها خواهید شد. تمامی تجهیزات و قطعات الکترونیکی این خودرو توسط شرکت Mitsubishi Electronics ساخته شده‌اند و شاید تنها قطعه غیر ژاپنی آن واحد کنترل الکتریکی سیستم هندزفری بلوتوث باشد که توسط شرکتی فرانسوی به تولید می‌رسد!

اما ام‌جی GS یک تازه وارد است که هنوز نتوانسته در بازار خود را جا کند. مهر چینی بودن بر پیشانی ام‌جی خورده، هر چند از معدود چینی‌های باکیفیت بازار به حساب می‌آید. قیمت بالای این خودرو نیز مزید بر علت شده تا آنطور که باید نتواند در بازار موفق باشد. خودرو در قیاس با ام جی یک خودروی بسیار ایده آل است، البته این در شرایطی است که اولین شاخصه خرید شما صفر کیلومتر بودن خودرو باشد و اگر از این شاخصه فاصله بگیرید میتوانید در بخش خودروهای کارکرده به گزینه بهتری برسید.

تنها خودروی سدان این رده هیوندای سوناتا YF است. نسل ششم سوناتا یعنی YF، سال 2009 در نمایشگاه خودروی لس آنجلس معرفی شد. این خودرو مدلی بسیار موفق برای هیوندای بوده و همچنین معرف زبان طراحی جدید این خودروساز نیز محسوب میشد. یکی از دلایل فروش بالای YF هم عامه پسند بودن طراحی اش است. از لحاظ مشخصه های فنی در حد بسیار مطلوبی دارد. این خودرو با توجه به بازار مطلوب دست دوم به عنوان یکی از بهترین گزینه های خرید بازار است که در دسترس قرار دارد.

در خصوص آلفارومئو جولیتا باید گفت، آلفارومئو جولیتا یکی از باکیفیت‌ترین و البته گران‌ترین هاچ‌بک‌های واردشده به کشور است و چند سالی است در بازار داخلی عرضه می‌شود. یکی از دلایل عمده‌ی عدم استقبال چشمگیر از این خودرو در ایران، کمبود مراکز ارائه‌ی خدمات و هزینه‌های بالای سرویس دوره‌ای این خودرو است. طبق گفته‌ی شرکت آلفا موتور، به ازای هر ۱۰ هزار کیلومتر کارکرد باید سرویس‌های دوره‌ای صورت پذیرد که هزینه‌ی سرویس‌های دوره‌ای فرد بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان و هزینه‌ی سرویس‌های دوره‌ای زوج حدود ۱ میلیون تومان است. لذا این خودرو یک هاچ بک خاص است که هزینه های نگهداری آن به طور معمول بالاست و معمولا یک گزینه خاص با طرفداران خاص باید دانست. بعنوان یک گزینه عامه پسند نمیتوان روی آن حساب کرد و در بلند مدت و بازار دست دوم شما را گرفتار خواهد کرد.

اما چالش جدی را باید در خودروهای کارکرده و در میان دو سری سدان و شاسی بلند باید دید.

مقایسه خودروهای 160 تا 180 میلیون تومان ( کارکرده )

بی ام و X1 18، کیا اسپورتیج، هیوندای سانتافه، هیوندای توسان، میتسوبیشی اوتلندر و میتسوبیشی ASX گزینه های مطرحی هستند که هر یک در حد و اندازه های یک خودروی کامل میباشند. حضور بی ام و بعنوان یک برند اروپایی در وهله اول چنان به نظر میرساند که این خودرو برنده این بررسی است اما شواهد گویای چیز دیگری است.

X1 کوچکترین شاسی بلند ب ام و بوده که البته ابعاد جمع جور و طراحی نسبتا جذاب آن، طرفداران بیشتری را نسبت به مدل X3 به سمت خود جذب کرده است و در میان خانم‏ها محبوبیت ویژه‏ای دارد. سواری این مدل نسبتا نرم و دلپذیر بوده اما فضای کابین آن، خصوصا در ردیف عقب، اندکی محدود و کوچک است. سطح تجهیزات و امکانات رفاهی این مدل نسبت به سری 3 پایین تر بوده و در مدل‏های پایه چندان رضایت‏بخش نیست. پیشرانه این خودرو در حدی نیست که با خودرو های 2 لیتری دیگر رقابت کند، بنابراین در صورت انتخاب این مدل، بهتر است از رقابت با خودروهای آسیایی و کره‌ای هم کلاس صرف نظر کنید.

در بازار داخلی، X1 به عنوان یک SUV سایز کوچک و درون‌شهری با رقبای شناخته شده‌ای همچون هیوندای IX35، نیسان قشقایی و رنو کلئوس رودررو است که هر سه در حدود یکصد میلیون تومان از این ب ام و نه چندان خوش قیافه، ارزان‌تر هستند. از سوی دیگر کمبود امکانات رفاهی استاندارد بر روی مدل‌های پایه‌ای که توسط پرشیا خودرو به کشورمان وارده شده‌اند و هزینه بسیار بالای تعمیر و نگهداری خودروهای آلمانی در ایران، از جمله دیگر عواملی هستند که منجر به برتری نسبی سایر رقبا نسبت به این خودرو میشوند.

هیوندای سانتافه یک کره ای با کیفیت است که طراحی خارجی و داخلی جذابی دارد و بازار فروش ماشین  هم در نمونه های صفر کیلومتر و کارکرده هر دو بسیار خوب است .علاوه بر این قیمت ماشین رقابتی است و با توجه به اینکه در بازار جا افتاده است برای ماشین رقیب یعنی میتسوبیشی اوتلندر رقیب و ماشین جدی و سر سختی به حساب میاید. ایراد اصلی را باید در محرکه سانتافه جستجو کرد.محرکه این خودرو در سربالایی ها چندان قدرتمند نیست و مصرف سوخت نسبتا بالایی دارد. اما میتسوبیشی اوتلندر ماشین کامل، مدرن، زیبا ، قدرتمند، چالاک، خانوادگی، چند منظوره و … میباشد که از همه لحاظ از هیوندای سانتافه یک پله بالاتر  میباشد و در مقایسه فنی دو ماشین هیوندای سانتافه در برابر میتسوبیشی اوتلندر ضعف هایی که در تصمیم گیری و نتیجه بسیار تاثیر گذار هستند را از خود نشان میدهد. اما این تمام ماجرا نیست. سانتافه با حصور پرفروش خود در بازار ایران توانسته اعتماد مشتریان را به خود جلب و بازار فروش بسیار مناسبی را دست و پا کند. لذا باید از دیدگاه بازار سانتافه را خودرویی به مراتب مطمئن تر معرفی کرد که حکم پول نقد را برای شما خواهد داشت.

در بررسی هیوندای سانتافه و هیوندای توسان، ما توسان را توصیه می کنیم مگر اینکه واقعا به فضای بیشتر و سه ردیف صندلی سانتافه نیاز داشته باشید، توسان دارای مصرف سوخت بهتر, نمرات تست تصادف بهتر, وسایل و آپشن های بیشتر و تجربه ی سواری بهتری می باشد. برعکس ذهنیت قبلی، این توسان است که سیستم هشدار خروج از لاین فعلی, هشدار برخورد از جلو, ترمز خودکار، چراغ های جلوی LED و چراغ های جلوی هوشمند را ارائه می کند.

هر دوی هیوندای توسان و کیا اسپورتیج ماشینهای زیبا و جذابی هستند اما در هیوندای توسان بدنه ماشین ظاهر هماهنگ تر و دلنشین تری دارد و همین موضوع باعث شده تا هیوندای توسان افراد بیشتری را بتواند به سمت خود جذب کند. از نظر آپشن سطح تجهیزات رفاهی و ایمنی کیا اسپورتیج مناسب است اما هیوندای توسان با آپشن هایی چون اتو پارک یا سیستم صوتی قدرتمند تر در این بخش هم از کیا اسپورتیج بهتر عمل کرده است. شتاب و چالاکی هیوندای توسان و کیا اسپورتیج تقریبا برابر احساس میشوند اما کیا اسپورتیج مصرف سوخت بالاتری را به ثبت میرساند  در کل کیا اسپورتیج از هیوندای توسان پر استهلاک تر، پر مصرف تر و پر خرج تر است در حالی که هر دو ماشین قابلیت های حرکتی تقریبا یکسانی را دارا میباشند.

آنچه که مشخص است میتسوبیشی ASX از لحاظ کلاس و طراحی در یک پله از خودروهای دیگر این رده پایین تر است و نمیتوان شانسی برای ان در قیاس با سایر خودروها قائل شد.

در نهایت باید توسان را گزینه اول خرید، سانتافه را در رتبه دوم و اوتلندر را در رده سوم اولویت از دیدگاه اقتصادی و فنی و شرایط بازار رده بندی کرد. لازم به ذکر است بسیاری از خودروها از لحاظ بازار ایران مقایسه میشوند و این به مفهوم مقایسه در کلاس جهانی نیست.

هیوندای سوناتا LF، کیا اپتیما، تویوتا کمری GLX و هوندا آکورد چهار گزینه مطرح سدان های این رده بر اساس مشخصه های فنی و طول عمر مطلوب هستند.

در مقایسه سوناتا و هوندا آکورد نیز مواردی قابل توجه است. ظاهر و فضای داخلی هیوندای سوناتا بسیار زیباتر از هوندا و به عبارتی با ذائقه ایرانی سازگارتر است. در بخش فنی هوندا مصرف سوخت کمتری نسبت به سوناتا نشان میدهد؛ از حق که نگذریم مشخصه های فنی هوندا بسیار نزدیک به سوناتا و در مواردی بهتر است اما این موضوع فاکتوری نیست که بتواند سوناتا را گرفتار کند. در این محدود بودجه سوناتا را میتوان بصورت صفر کیلومتر خریداری کرد، همچنین این خودرو بازار فروش دست دوم خوبی هم با توجه به برند آشناتر خود برای مصرف کننده ایرانی دارد. لذا باید سوناتا را گزینه بهتر و مطلوب تری دانست.

در مقایسه خودروی تویوتا کمری با گزینه های کره ای باید گفت این خودرو یکی از خودرو های محبوب و پرفروش شرکت تویوتا بوده اما به عقیده بسیاری (که ما نیز با آن موافقیم) طراحی جدید این خودرو هیچ گاه نتوانسته شکوه و ابهت طراحی 2008 آن را تکرار کند. علیرغم اینکه تویوتا برند مطمئن تری در سالهای گذشته بوده و از کیفیت مونتاژ بهتری برخوردار بوده اما نباید فراموش کرد که کره ای ها در سالهای گذشته پیشرفت بسیاری در این خصوص کرده و این خلا را کاملا پوشش داده اند و نمیتوان از این بابت مزیتی به تویوتا قائل بود. اما در نهایت باید گفت که این بازار است که خرید خودرویی را توجیه پذیر میکند بخصوص برای بازار ایران که این موضوع تشدیدتر است و در مورد دو خودروی کره ای سوناتا وکیا اپتیما باید گفت که دارای گارانتی بیشتر هستند و همچنین داشتن سواری بهتر و قیمت مناسب تر و چهره زیباتر در مقایسه با  تویوتا کمری می باشند و به همین جهت هم می باشد که اپتیما و سوناتا نسبت به تویوتا گزینه بهتری می باشد.

در بررسی سوناتا و اپتیما باید گفت کابین سوناتا بر خلاف اپتیما که ارگونومی خوبی دارد، چندان دلچسب نیست و کمی گیج کننده به نظر میرسد. امکانات سوناتا خوب است و با توجه به قیمتش کامل به نظر میرسد. اما در کل مصرف سوخت بالا ، لذت پایین رانندگی، کابین با متریال و ایزوله نا مناسب، لختی پیشرانه و جعبه دنده، استهلاک بالا و کیفیت ساخت متوسط از مهم ترین نقاط ضعف سوناتا به شمار میرود و بزرگ ترین نقطه قوت آن هم بازار فروش خوبش و طراحی اش است که اندکی وضعیت آن را نسبت به اپتیما بهبود میدهد. لذا هر دو خودرو خوب هستند ولی اپتیما دارای مشخصه های بهتری در قیاس با سوناتاست و اسپورت تر به نظر میرسد. تنها مزیت سوناتا در قیاس با رقیب هموطنش ظاهر عامه پسندتر آن است که منجر به بازارپسندی بهتر آن میشود. این خودرو را میتوان به صورت صفر کیلومتر خریداری کرد لذا در صورتی که به دنبال گزینه دیگری نباشید میتواند گزینه اول شما باشد.

لذا اگر بخواهیم سدان های این رده را بر اساس ارزش خرید رتبه بندی کنیم باید سوناتا را گزینه اول این رده، اپتیما را در رتبه بعد و انتخاب یکی از خودروهای تویوتا و هوندا باید به عهده مشتری گذاشت. هوندا بسیار نزدیک به سوناتاست و در رقابتی تنگاتنگ با آن به علت برند بهتر هیوندای مغلوب است. لذا این شما هستید که به دنبال آپشن بهتر سراغ هوندا بروید یا به کیفیت تویوتا و برند آن اعتماد کرده و کمری را برگزینید.

هیچ خودروی هاچ بکی در این رده قیمت وجود نداشت. همچنین توجه کنید که کلیه مقایسه از دیدگاه کاربری و ارزش خرید است و نه مقایسه فنی که در این صورت این موضوع باید به صورت دیگری مطرح میشد.