کارشناسی رنگ خودرو - تشخیص رنگ خودرو | ایمن ران - 47627474-021 رفتن به محتوای اصلی
مرکز تماس: فلکه دوم صادقیه | دفتر مرکزی: مرکز نوآوری دانشگاه شریف دانلود اپ ایمن ران
کارشناسی خودرو با دستگاه ضخامت سنج دیجیتال التراسونیک
3/5 - (13 امتیاز)

کارشناسی رنگ خودرو (تشخیص رنگ خودرو) چیست؟

در مورد کارشناسی رنگ خودرو | تشخیص رنگ خودرو بیشتر بدانیم – در چند سال اخیر بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم بسیار داغ شده و همین امر موجب شده تا دلالان بسیاری جذب این کسب و کار شوند و با به انواع ترفند ها متوصل می شوند تا بتوانند خودرو معیوب و خودروی دارای رنگ، را به جای خودروی سالم بفروشند. در این بازار پر از دوز و کلک، یک کارشناس خودرو ماهر میتواند با ارائه خدمات کارشناسی خودرو به خریدارانی که در زمینه خودرو بی تجربه هستند کمک کند تا علاوه بر کارشناسی رنگ خودرو و کارشناسی فنی خودرو، کارشناسی قیمت خودرو را برای آنها به خوبی انجام دهد و از بروز خسارت مالی به آنها جلوگیری کند.

کارشناسی رنگ خودرو | کارشناسی بدنه خودرو

کارشناسی رنگ خودرو | تشخیص رنگ خودرو در ایران و دیگر نقاط جهان

یعنی برخلاف عرف رایج در ایران که رنگ کردن خودرو یا تعویض کردن قطعات بدنه خودرو جزء معایب آن محسوب می شود، در آمریکا یکی از محاسن خودرو دست دوم، رنگ شدن و تمیز بودن بدنه خودرو می باشد. برای این کار، نقاش تمام قطعات ظاهری خودرو را با پلاستیک های ضخیم می پوشاند و در اتاق مخصوص در بسته به رنگ کردن خودرو می پردازد. این بدان معناست که در آمریکا کارشناسی رنگ خودرو یا تشخیص رنگ خودرو تحت آنچه ما در ایران از آن یاد می کنیم وجود ندارد بلکه کارشناسی قیمت خودرو بیشتر بر مبنای کیلومتر کارکرد، تمیزی بدنه و سلامت فنی خودرو ارزیابی می شود.

در ایران، همانند سایر کشورهای پیشرفته میزان کارکرد خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است اما آنچه در حین خرید خودرو از همه مهمتر می باشد، وضعیت بدنه خودرو است و در نگاه اول رنگ شدگی و یا تعویض شدن قطعات بدنه خودرو مهمترین عامل تعیین کننده قیمت خودرو است. لذا به همین دلیل بسیاری از مالکان خودرو سعی می کنند در صورت بروز خط و خش بروی رنگ خودرو، یا بدنه را به همان شکل رها کنند یا خط و خش ها را به اصطلاح قلم گیری کنند اما اگر اوضاع وخیم تر از این حرفها باشد و نتوان با قلم خش گیر ایرادات بدنه پوشاند، سعی می کنند تا حد امکان به صورت صافکاری بدون رنگ بدنه خودرو را اصلاح کنند و خلاصه به هر کاری دست می زنند تا قطعات بدنه به شکل اصلی خود باقی بماند که در بسیاری از موارد محل آسیب همچنان مشخص باقی می ماند.

اگر اصلاحات انجام گرفته بروی بدنه در حد صافکاری بی رنگ یا قلم گیری شده باشد، می توان با کمی دقت این موارد را مشخص کرد ولی در غیر این صورت، نقش کارشناس خودرو جهت کارشناسی رنگ خودرو (یا به اصطلاح همان تشخیص رنگ خودرو) پر رنگ می شود. تشخیص رنگ خودرو در قدیم و به روش سنتی اصولا توسط صافکارها و به صورت چشمی و تجربی انجام می گرفت و یا در بهترین حالت از قلم آهنربایی استفاده میشد اما امروزه کارشناسی رنگ خودرو توسط یک کارشناس خودرو انجام می شود که علاوه بر اینکه دارای تجربه بالایی در زمینه شناسایی قطعات معیوب است از تجهیزات دیجیتال التراسونیک تست ضخامت رنگ خودرو استفاده می کند. از آنجا که در ایران کارشناسی قیمت خودرو به میزان زیادی وابسته به وضعیت بدنه خودرو می باشد و با توجه به حضور پر رنگ دلالان خودرو که جهت کسب سودهای کلان در این زمینه مشغول به کار هستند، نقش کارشناس خودرو جهت تشخیص رنگ خودرو بسیار پر رنگ می باشد.

دستگاه ضخامت سنج دیجیتال التراسونیک

بخش بندی انواع کارشناسی خودرو

کارشناسی رنگ خودرو در کل به چند بخش تقسیم می شود:

1- کارشناسی خودرو جهت بررسی اصالت شاکله اصلی خودرو (سقف، ستونها و شاسی)

2- کارشناسی خودرو جهت بررسی رنگ قطعات بیرونی بدنه خودرو (گلگیرها، درب های جانبی، درب صندوق عقب و کاپوت)

3- کارشناسی خودرو جهت بررسی قطعات تعویضی بدنه خودرو

در ادامه به تشریح هر یک از موارد فوق می پردازیم.

کارشناسی سقف، ستونها و شاسی برای تشخیص رنگ شدگی خودرو

این سه بخش مهمترین بخشهای بدنه یک خودرو می باشند که در مقایسه با سایر قطعات بدنه کمتر در معرض آسیب و تصادف هستند و به دلیل حساسیت بالا نقش اساسی در کارشناسی قیمت خودرو بازی می کنند. لذا اگر پس از کارشناسی رنگ خودرو، کارشناس خودرو به شما گفت خودرویی که قصد خرید آن را دارید در یکی از این سه بخش دارای آسیب جدی است از خرید آن خودرو صرف نظر کنید. اصولا سقف خودرو در برابر تصادف آسیب نمی بیند مگر در زمانی که خودرو چپ کند. لذا اگر با یک کارشناس تشخیص رنگ خودرو مشورت کردید و پس از کارشناسی رنگ خودرو مشخص شد سقف خودرو دارای رنگ است به احتمال بسیار زیاد خودرو چپ کرده است. اصولا خودرویی که چپ می کند از ناحیه ستونها و دربهای جانبی آسیب جدی می بیند. در موارد اینچنینی اگر شدت تصادف خیلی زیاد باشد، اتاق خودرو تعویض می شود وگرنه ستونهای بدنه خودرو رنگ شده و معمولا دربها تعویض می شود. لازم به ذکر است که اگر اتاق خودرو تعویض شود باید حتما این مورد در اسناد خودرو ذکر شده و به تایید پلیس برسد و گرنه مجوز تعویض پلاک به خودرو داده نمی شود.

کارشناسی سقف، ستونها و شاسی

در حالت دیگر ممکن است خودرو چپ نکند و سقف آن آسیب نبیند اما از طرفین، از جلو یا از عقب تصادف شدید داشته باشد. در این حالت اصولا ستونها یا شاسی ها جلو و عقب آسیب جدی می بینند. اگر تصادف از طرفین شدید بوده و ستونها ضربه ببینند، باید ستون آسیب دیده رنگ شود و اگر شاسی ها آسیب ببینید باید خودرو شاسی کشی شده و قسمتهای آسیب دیده ترمیم شود. برای تشخیص صحیح رنگ خودرو این نکته بسیار مهم است که اگر تصادف از عقب باشد معمولا کفی صندوق عقب علاوه بر شاسی عقب صدمه می بیند که بسته به شدت ضربه کفی صندوق صافکاری یا تعویض می گردد.

به طور خلاصه موارد همانطور که ذکر شد آسیب در سقف، ستون و شاسی به طور مستقیم در کارشناسی قیمت خودرو تاثیر داشته و می تواند قیمت خودرو را بسیار کاهش دهد لذا در فرآیند تشخیص رنگ خودرو چنانچه کارشناس خودرو پی ببرد که ضربه وارد شده به خودرو شدید بوده و هر یک از این بخشهای اساسی آسیب دیده اند، پیشنهاد می شود به هیچ وجه خودروی مذکور را خریداری نکنید. اصولا تشخیص ضربه وارد شده به قسمتهای مذکور از عهده فرد عادی خارج بوده و در پروسه کارشناسی خودرو توسط یک کارشناس خودرو خبره قابل تشخیص می باشد. خودرویی که تصادف شدید دارد، هیچ گاه قابل تبدیل به روز اول نیست و صدمات جدی وارد شده به سقف، ستونها و یا شاسی به صورت 100% قابل تعمیر و احیا نخواهد بود. نکته لازم به ذکر آنکه خوشبختانه با توجه به حساسیت بالا در آسیب به قطعات اساسی بدنه خودرو، معمولا کمتر از 10% خودروها دارای چنین آسیب هایی می باشند.

کارشناسی رنگ گلگیرها، درب‌ها، کاپوت و صندوق عقب خودرو

در این مرحله از کارشناسی خودرو، 10 قطعه خارجی از بدنه جهت انجام کارشناسی رنگ خودرو بررسی می شود. این 10 قطعه عبارتند از: 4 گلگیر، 4 درب، 1 درب کاپوت و 1 درب صندوق عقب. علی رغم اینکه کارشناسی رنگ ستونها و شاسی های خودرو بسیار حساس است اما چون اصولا این قسمتها در معرض دید نیستند و خریدارها هم درباره این قسمت ها خیلی حساس نیستند، فروشندگان خودروهایی که مالک خودروی معیوب هستند خیلی بابت اصلاح آسیبهای وارده به این بخشها هزینه و زمان صرف نمی کنند لذا کارشناسی رنگ خودرو در این بخشها برای کارشناس خوردرو آسان تر می باشد. برای تشخیص رنگ قسمتهای بیرونی بدنه خودرو این قضیه برعکس است. از آنجا که قسمتهای بیرونی بدنه خودرو یعنی دربها و گلگیرها ظاهر خودرو را تشکیل می دهند، همواره در معرض آسیبهای بسیاری قرار دارند و همین امر موجب می شود تا در صورت بروز آسیب، دقت بسیاری جهت ترمیم این بخشها به کار گرفته شود.

تشخیص رنگ خودرو

به دلیل داغ شدن بازار خرید و فروش خودرو در سالهای اخیر، نقاشان خودرو پیشرفتهای چشمگیری در این عرصه داشته اند و همین امر موجب شده که تشخیص قطعه آسیب دیده و رنگ شده از عهده هر کسی برنیاید. لذا همواره جهت بررسی بدنه خودرو از یک کارشناس خودرو کمک بگیرید تا کار تشخیص رنگ خودرو انتخاب شده را برایتان انجام دهد. یک کارشناس رنگ ماهر می تواند با یک کارشناسی رنگ خودرو دقیق شما را از شدت آسیب وارد شده مطلع کند و پس از کارشناسی قیمت خودرو به شما بگوید آیا خودرو ارزش خرید دارد یا نه

کارشناسی تعویض قطعات خودرو

پروسه کارشناسی تعویض قطعات خودرو همان پروسه ای است که جهت کارشناسی رنگ خودرو انجام می شود یعنی در زمان کارشناسی خودرو، کارشناس خودرو قطعات بدنه را از هر دو جهت بررسی می کند، هم از لحاظ رنگ شدگی و هم از لحاظ تعویضی. معمولا قطعات خارجی بدنه خودرو در زمانی که آسیب یا ضربه وارد شده شدید باشد تعویض می شوند زیرا تعویض یک قطعه از بدنه (مانند گلگیر یا درب) نسبت به رنگ همان قطعه هزینه بیشتری نیاز دارد. همچنین افت قیمت خودرو در این حالت بیشتر از زمانی است که همان قطعه رنگ شده باشد. لذا کارشناسی قیمت خودرو زمانی در حالتی که یک قطعه تعویض شده باشد با حالتی که رنگ شده باشد متفاوت است. ضمنا توجه کنید معمولا زمانی که یک قطعه از بدنه تعویض می شود، به یکی از قطعات اصلی خودرو (ستون، شاسی یا کفی صندوق عقب) هم خسارت وارد شده است و باید خوش شانس باید که آسیب به نحوی به قطعات بیرونی بدنه وارد شده باشد که شاسی و ستون را تحت تاثیر قرار نداده باشد. بسیاری از مالکان زمانی که قطعه ای از بدنه آسیب جدی می بیند و نیاز به تعویض پیدا می کنند، از قطعات استوک موجود در بازار استفاده می کنند. مثلا حالتی را فرض کنید که در اثر یک تصادف شدید نیاز باشد یکی از دربهای خودرو تعویض شود.

در این حالت بجای آنکه مالک خودرو یک درب خام خریداری کند و آن را به صافکار برای نقاشی و نصب بدهد، از بازار دست دوم فروشها (در تهران معمولا از میدان شوش) یک درب خریداری می کند که متعلق به خودرویی است که تصادف کرده اما درب آن سالم مانده است و درب استوک را به صافکار می دهد تا برایش نصب کند. از آنجا که در حالت دوم درب نصب شده یک قطعه کارخانه ای است، تشخیص اینکه آیا این قطعه تعویض شده یا نه سخت تر از حالت اول می باشد. لذا در چنین حالتی فرآیند تشخیص رنگ خودرو برای کارشناس خودرو دشوار تر خواهد بود و تنها کارشناسان خبره می توانند چنین مواردی را تشخیص دهند. از آنجا که تشخیص اشتباه در تعویض یا اصیل بودن قطعات خودرو در کارشناسی قیمت خودرو تاثیر به سزایی دارد، سعی کنید جهت کارشناسی خودرو از افرادی کمک بگیرید که در کار خود ماهر باشند.

سایر نکات در خصوص تشخیص رنگ خودرو

غیر از موارد مطرح شده جهت کارشناسی رنگ خودرو و کارشناسی قیمت خودرو، موارد کم اهمیت تری نیز وجود دارد که دانستن آنها خالی از لطف نیست. مورد اول کارشناسی رنگ سپر و رکاب خودرو است. سپر و رکاب خودروها معمولا غیر فلزی هستند و از آنجا که جزء بیرونی ترین قطعات خودرو محسوب می شوند، بیشتر از سایر قطعات در معرض ضربه و آسیب هستند، لذا معمولا وجود رنگ یا تعویض این قطعات در کارشناسی قیمت خودرو تاثیری نخواهد داشت. البته یک شرط اساسی در خصوص بی اهمیت بودن رنگ یا تعویض سپر مطرح است و آن اینکه به شاسی خودرو ضربه نخورده باشد و این مسئله باید در زمان کارشناسی خودرو مشخص گردد.

کارشناسی حرفه ای رنگ خودرو

مورد دیگر در خصوص خط و خش بدنه خودرو است. همانطور که در ابتدای متن ذکر شد بسیاری از مالکان خودرو در ایران برای اینکه برچسب رنگ داشتن یا تعویضی به خودروی آنها نخورد، تا حد امکان ایرادات خودرو را به همان شکل رها میکنند. حتی در برخی موارد ایراداتی که لازم به ترمیم و نقاشی دارد نیز به همان شکل رها شده تا بدنه توسط کارشناس تشخیص رنگ خودرو به عنوان خودروی بدون رنگ کارشناسی و فروخته شود. در خصوص تاثیر خط و خش در کارشناسی قیمت خودرو باید گفت معمولا ایراداتی که در حد رد کلید بروی رنگ خودرو است و یا خط و خشی که توسط پولیش از بین می رود تاثیری در قیمت نداشته و یا در حد تخفیف به خریدار در نظر گرفته می شود، در غیر این صورت آن ایراد به عنوان یک قطعه رنگ شده محسوب شده و از قیمت خودرو کسر خواهد شد.

کارشناسی حرفه ای بدنه خودرو