بال عقب (اسپویلر) خودرو | آپشن های بدنه خودرو | ایمن ران رفتن به محتوای اصلی
مرکز تماس: فلکه دوم صادقیه | دفتر مرکزی: مرکز نوآوری دانشگاه شریف دانلود اپ ایمن ران
بال عقب (اسپویلر)
3.5/5 - (4 امتیاز)

بال‌ عقب (اسپویلر)

بال عقب (اسپویلر) در یک نگاه:

اسپویلر نقش حیاتی را در سرعت های بالا بر عهده دارد، به همین دلیل در اتومبیل های مسابقه ای بیشتر از اسپویلر استفاده می شود. وظیفه اصلی اسپویلر کنترل هوای اطراف خودرو بخصوص عقب آن است. به عبارتی دیگر اسپویلر از ایجاد هوای ناموزون در اطراف و یا عقب اتومبیل جلوگیری می کند. اسپویلر یا بال عقب باعث می شود که خودروی شما در سرعت های بالا وضعیتی ثابت و پایداری داشته باشد. همچنین اسپویلر می تواند نیروی تولید شده در حرکت که باعث خارج شدن خودرو از مسیر می شود را خنثی و کنترل کند.

بال عقب خودرو یا اسپویلر دارای ویژگی های آئرودینامیکی است که همین عامل در سرعت های بالا کاهش کشش خودرو را در پی دارد. این ساختار سبب افزایش پنجاه درصدی چسبندگی خودرو به سطح زمین نسبت به مابقی خودروها می شود. اسپویلر ها به طور ویژه قسمت عقب خودرو را تحت تاثیر قرار می دهند. زمانی که سرعت خودرو به 145 تا 160 کیلومتر بر ساعت می رسد، اسپویلر می تواند تفاوت میان مرگ و زندگی را برای شما نمایان کند. اسپویلر شامل دو نوع فعال(اکتیو) و معمولی می باشد. اسپویلر فعال غالبا از طریق شاسی در جلوی خودرو توسط راننده فعال می شوند، و یا بعد از گذشتن خودرو از سرعت معین به صورت کاملا خودکار با زاویه ای مشخص رو به بیرون حرکت می کند، و حالت آئرودینامیکی بیشتری به خودرو می دهند.

مواد سازنده بال عقب (اسپویلر):

مواد سازنده بال عقب یا اسپویلر خودرو عمدتا به چهار دسته تقسیم می شوند.

1.پلاستیک  ABS :بیشتر اسپویلرهای ساخته شده از پلاستیک ABS هستند زیرا هم قیمت مناسبی و هم اینکه از شکل مناسبی برخوردار هستند و تنها اشکال آن ها شکننده بودنشان است، بدین صورت که پس از مدتی کارکرد ترک بر می دارد.

2.فایبر گلاس:فایبر گلاس ها هم جنس خوبی دارند و هم اینکه به خوبی و زیبایی هر چه تمام شکل می گیرند. نکته ای که در فایبرگلاس وجود دارد این است تولید خود ماده فایبر گلاس هزینه بر است.

3.سیلیکون:  به تازگی عرضه شده است و به دلیل طول عمر بالا و همچنین شکل پذیری عالی آن می تواند در آینده رقیب دیگر اسپویلر های عرضه شده باشد.

4.فیبر کربن: الیاف یا فیبر کربن وزن کمی دار دو بسیار با دوام است. این اسپویلر قیمت بالایی دارد و به همین دلیل می توان آن ها را در اتومبیل های سوپر اسپرت مشاهده کرد.

چگونگی انتخاب و نصب بال عقب (اسپویلر) :

دقت در انتخاب اسپویلر از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر شما مایل به استفاده از اسپویلر در خودرو خود هستید. تنها به زیبایی و اسپرت شدن خودرو خود توجه نکنید. اگر اسپویلر به درستی طراحی نشود و یا اینکه اصلا در خودرو وجود نداشته باشد امکان دارد که اتومبیل در سرعت های بالا تعادل خوبی نداشته باشد حال آنکه شما با داشتن یک طراحی خوب می توانید اغتشاشات هوایی و نیروی پسا را کاهش دهید. نکته ای که در انتخاب اسپویلر وجود دارد این است، که شما نباید فکر کنید هر چه اسپویلر بزرگ تر باشد بهتر است بلکه برعکس هر چقدر شما اسپویلر کوچک تری استفاده کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت.

اگر شما قصد نصب یک باله بر روی خودرو خود را دارید باید توجه داشته باشید که چنین کاری فقط باید توسط متخصص صورت  پذیرد. چرا که نصب باله کاری بسیاری دقیق و مهم است. در صورت نصب اشتباه ممکن است نتیجه عکس بدهد و تنها باعث از میان رفتن لذت رانندگی و حتی خود اتومبیل شود. با نصب اسپویلر توسط متخصص زیبایی و کارایی آن را افزایش دهید.